INERCIJALNO UBRZANJE
Da bismo razumjeli inercijalno ubrzanje potrebno je razlikovati ubrzani i mirujući sustav. Ako naš sustav ne mijenja brzinu, tj. miruje ili ide jednoliko po pravcu, nije moguće razlikovati u kojem se stanju nalazi - giba li se ili miruje. U oba stanja brzina sustava se ne mijenja niti po iznosu niti po smjeru, jer i mirovanje je stanje nepromijenjene brzine, samo što je ta brzina jednaka nuli. I ne postoji nikakav pokus niti pojava pomoću koje bismo mogli utvrditi giba li se naš sustav jednoliko po pravcu ili miruje. U oba slučaja:
Ako je sustav neko vozilo onda u njemu događaji vezani za mirovanje i ubrzavanje izgledaju ovako: Možemo zaključiti: za promatrača u sustavu koji mijenja brzinu javljaju se inercijalne sile s ubrzanjima suprotnim od ubrzanja samog sustava. Iznos tih ubrzanja jednak je ubrzanju sustava. Za promatrača iz mirujućeg sustava te sile ne postoje. Za njega postoji samo ubrzavanje zajedno sa sustavom ili inercijsko zadržavanje ranijeg stanja mirovanja, odnosno jednolikog gibanja po pravcu. Dizanje tereta u gravitacijskom polju može biti osim težinom opterećeno dodatnim inercijalnim silama koje treba uzimati u obzir. Dobar primjer za to su pojave u dizalima. Razmotrimo nekoliko različitih slučajeva
a) Dizalo miruje ili se giba jednolikom brzinom – nema inercijalne sile b) Dizalo ubrzava prema gore – tijela dodatno pritišću na pod dizala jer postoji inercijalno ubrzanje suprotno od ubrzanja dizala i uže kojim se dizalo diže trpi veću silu nego kad dizalo miruje ili se giba jednoliko. c) Dizalo usporava u gibanju prema gore - tijela manje pritišću na pod dizala jer je inercijalno ubrzanje suprotno od ubrzanja sile teže i uže trpi manju silu. d) Dizalo ubrzava u gibanju prema dolje – ubrzano spuštanje, ako bi ubrzanje dizala bilo jednako ubrzanju sile teže, primjerice kada bi uže puknulo, tijela u kabini dizala bila bi u bestežinskom stanju. main=mg => F'=0 e) Dizalo usporava u gibanju prema dolje – U slučaju naglog kočenja pri spuštanju dizala ili pri padu dizala, javlja ju se velike inercijalne sile koje vrše pritisak tijela na pod kabine jer se težini pribraja još i velika inercijalna sila. Na ravnu platformu koja može jednoliko kružiti postavimo glatku kuglu i pregradu duž polumjera. Jedan promatrač stoji na platformi, a drugi promatrač događaj promatra iz mirujućeg sustava. Što će oni uočiti kad počne vrtnja platforme? Pogledajmo na još jednom primjeru kako događaji izgledaju u različitim sustavima:
U tovarnom prostoru kamiona sjede dva promatrača naslonjena leđima na kabinu kamiona. (simbolički su nacrtani sa šeširima velikog oboda ispod kojeg izviruju samo stopala.) U lijevom kutu tovarnog sanduka vozi se glavica kupusa. Događaj promatra treći promatrač koji sjedi na uzvisini pored ceste. Kamion ulazi u zavoj i pri tome predstavlja sustav koji se centripetalno ubrzava. Promatrač iz mirujućeg sustava vidi da na glavicu kupusa ne djeluje nikakva centripetalna sila koja bi joj putanju učinila kružnom pa kupus nastavlja gibanje po pravcu sve dok se ne nasloni na ogradu vozila nakon čega će se početi gibati po kružnoj putanji, odnosno počet će se centripetalno ubrzavati.
Međutim, promatrači koji se nalaze u ubrzanom sustavu vide da se glavica kupusa Za promatrača u mirujućem sustava to ubrzanje i ta sila ne postoje. Centrifugalna i centripetalna sila jesu isitih iznosa, a suprotnih smjerova i djeluju na isto tijelo ali u različitim sustavima pa stoga ne podliježu 3. Newtonovom zakonu i međusobno se ne poništavaju.
Ako bismo tvrdili da se centripetalna i centrifugalna sila poništavaju to bi značilo da je ukupna sila na tijelo jenaka nuli pa bi se po 1.Newtonovom zakonu tijelo moralo gibati po pravcu, a ono to ne čini jer kruži. O centripetalnom ubrzanju i centripetalnoj sili kao i jednolikom kružnom gibanju vidi članak Jednoliko kružno gibanje. Odnos između centripetalne i centrifugalne sile zbunjuje većinu ljudi pa se znaju javljati ovakva pitanja: "Ako centrifugalna sila u stvarnosti ne postoji, tj. ako je ona fiktivna, zašto nam je onda ona potrebna da bismo objasnili umjetnu gravitaciju?"
Opisujući razliku između sustava koji miruje ili se giba jednoliko po pravcu i sustava koji mijenja brzinu rekli smo da ne možemo osjetiti brzinu stalnog iznosa i smjera i ne možemo je razlikovati od stanja mirovanja, ali ubrzanja možemo osjetiti. Kao putnici u automobilu možemo čak i zatvorenih očiju reći kada vozilo ubrzava, usporava ili skreće u zavoju. Međutim samo zato što možemo osjetiti ubrzanja ne znači da mi uvijek osjećamo ubrzanje. Stoga, da bismo oponašali utjecaj gravitacije nije nam potrebna sila slična sili teži prema dolje, nego samo reakcija podloge, pravog iznosa, usmjerena prema gore! Najprije, razmotrimo ne-rotirajuću svemirsku stanicu negdje u svemiru. Uočite da astronaut unutar stanice lebdi. Budući da su i astronaut i svemirska stanica u slobodnom padu, astronaut (i sve ostalo u svemirskoj stanici) osjeća "bestežinsko stanje".
Da bi se astronaut unutar svemirske stanice gibao po kružnici mora na njega djelovati centripetalna sila. Tu silu može stvarati vanjska stjenka svemirske stanice. Uočite da ta sila oponaša reakciju podloge kakvom tlo djeluje na čovjeka na Zemlji. Zbog toga će centripetalna sila stvarati kod astronauta osjećaj težine! Nema gravitacijske sile – samo reakcija podloge – astronaut nije stvarno teži, on samo osjeća težinu. Sve što trebamo učiniti jest da brzinu vrtnje svemirske stanice prilagodimo tako da centripetalna sila kojom stanica djeluje na astronauta bude jednaka težini astronauta na Zemlji, tj. mg, i on će osjećati svoju normalnu težinu (ali neće biti pod djelovanjem sile teže!!). Budući da nemamo na raspolaganju svemirsku stanicu možemo jednostavnim pokusom pokazati kako centripetalna sila može zamijeniti težinu: Posijemo li pšenicu u posudu koja se za vrijeme klijanja i rasta pšenice neprekidno okreće, vlati će rasti usmjerene prema osi vrtnje. Za biljku je to smjer u kojem se najlakše odupire savijanju uslijed bočnih sila. Taj smjer je vektorski zbroj reakcije tla (suprotan od g) i centripetalnog ubrzanja ω2r koje osjeća zrno. Bilo bi zanimljivo ispitati može li biljka uopće rasti u bestežinskom stanju. Hrvoje Mesić:
Što te smeta u ovom izvodu izraza za paraboličnu površinu vode koja rotira u posudi? Ivica Aviani: U ovom izvodu ne sviđa mi se uvođenje centrifugalne sile (mω2x), koja ravnopravno sa silom reakcije podloge i silom težom oblikuje ravnotežnu površinu vode u sustavu vrtnje. Međutim, centrifugalna sila je inercijalna sila koja nema protusilu, što znači da zapravo nije sila. Zato je bolje reći da je zbroj djelovanja reakcije podloge i sile teže rezultantna sila usmjerena prema središtu vrtnje i da nema ravnoteže. To je stvarna centripetana sila, koja ima svoju protusilu jer je nastala zbrajanjem stvarnih sila. Matematički, dobije se isti rezultat, ali konceptualna razlika - razlika u razumijevanju je ogromna. Uz to, u sustavu vrtnje voda miruje, pa taj primjer gubi smisao Newtonove kante koja se giba u odnosu na svemir. Hrvoje Mesić:
Zašto fiktivna sila ne bi mogla imati isto tako fiktivnu protusilu, naravno za promatrača u sustavu koji se vrti. Ivica Aviani:
Pogledajmo slučaj autobusa koji koči. Vanjska sila djeluje na autobus, ali ne i na putnika. Njemu izgleda kao da ga neka nepoznata sila koja dolazi iz „ničega“ vuče prema naprijed. Kažemo da je to fiktivna, inercijska sila. Protusila bi trebala biti sila kojom čovjek djeluje na to „ništa“. Nastaje problem jer nam za Newtonov opis sile trebaju dva tijela.
Ovdje bi nam mogao pomoći Machov princip koji sugerira da inercija posljedica utjecaja mase i distribucije masa cjelokupne tvari u svemiru. Po tome gibanje i otpor promjeni gibanja (inercija) tijela nije samo svojstvo tog tijela nego nekako ovisi o svemu u svemiru. Hrvoje Mesić:
Kojoj sili je sigurnosni pojas u automobilu protusila? Ivica Aviani:
Elektromagnetskoj kontaktnoj sili molekula i atoma naše odjeće ili tijela (ako se vozimo ljeti u kupaćem kostimu). Slično kao kad knjigu staviš na stol. Površina knjige i površina stola međudjeluju odbojnim kontaktnim elektromagnetskim silama izmjene. Hrvoje Mesić:
Ta elektromagnetska kontaktna sila postoji i ako pojas samo svojom težinom naliježe na odjeću (kupaći kostim ljeti), ali pravu funkciju pokazuje protiv inercijske sile pri naglom kočenju. Ivica Aviani:
Točno. Na isti način reakcija stola poništava djelovanje sile teže pa knjiga ne propada kroz stol, nego stoji na njemu. To, međutim, nije par sila akcije i reakcije. One su jednakog iznosa po prvom, a ne po trećem NZ. Na početku nisu jednake i treba neko vrijeme da se izjednače a knjiga na stolu umiri. Kao kad staneš na vagu: malo sačekaš i očitaš svoju težinu koristeći 1. NZ. Gravitacijska sila kojom Zemlja privlači knjigu po iznosu je jednaka sili kojom knjiga privlači Zemlju, a suprotnog je smjera. To su sile akcije i reakcije. Sile akcije i reakcije su iste prirode (u ovom slučaju gravitacijske) i djeluju na dva različita tijela. Drugi par sila je elekričnog porijekla. To su težina i reakcija podloge. Težina je sila kojom knjiga djeluje na podlogu stola, a reakcija podloge je sila kojom podloga djeluje na tijelo. Kada Auto koči inercijska sila i sila siguunosnog pojasa nisu par po 3. NZ. Različitog su porijekla i djeluju na isto tijelo: putnika. |