Godine 1968. Frank Oppenheimer
(inače brat oca atomske bombe Roberta J. Oppenheimera) otvorio je u San
Franciscu Exploratorium, izložbu prirodoslovlja sasvim nove
vrste.
"Mi uvodimo ljude u prirodoslovlje", pisao je,
"dajući im da vide, čuju, osjećaju. Percepcija je temelj na kojem se
svatko od nas snalazi u svijetu i na kojem svijet sagledavamo - bilo da to
radimo izravno svojim očima ili pak razvijamo korisne posrednike poput
mikroskopa, akceleratora, ili djela likovne umjetnosti, pjesništva i
književnosti." ²
Nakon 1968. slična "prirodoslovna središta"
(science centers) niču i drugdje u svijetu: Technorama u Zurichu,
Techniquest u Cardiffu, Exploratory u Bristolu,
Technology Testbed u Liverpoolu, Experimentarium u
Kopenhagenu, Questacon u Canberri...
"Bilo je mnogo pokušaja da se premosti jaz između
stručnjaka i laika", piše Frank Oppenheimer.
"Pokušavalo se
s knjigama, novinskim člancima, televizijskim emisijama i programima
prirodnih znanosti u školama. Ali takvi pokušaji, premda vrijedni svake
hvale, pate od nedostatka uporišta: ono što trebamo jesu uređaji koje
ljudi mogu vidjeti i njima rukovati da bi prikazali pojave, uređaji koje
posjetitelji mogu uključivati, isključivati i pojačavati prema svojoj
volji."²
²Frank Oppenheimer, 1968. "A Rationale for
a Science Museum" , Curator, 11(3), 206-209.
Činilo se da je klasičnim muzejima i
njihovim statičkim postavama odzvonilo?
Ipak nije. Čujmo što kaže
muzeolog Chris Boyle 1996. godine:
"Tradicionalni se
muzeji često optužuju da stavljaju izložak na pijedestal, da stvaraju
postave koje zapanjuju posjetitelje, no danas znamo da strahopoštovanje
nije dobar put prema prihvaćanju i razumijevanju. I mnoga se prirodoslovna
središta mogu optuživati iz istog razloga budući da prikazuju
prirodoslovne pojave izdvojeno i izvan konteksta. Prirodoslovlje se često
predstavlja kao skup jasnih, istinitih i neprijepornih fizičkih činjenica.
Samo zato što posjetitelji mogu rukovati izlošcima ne znači da će oni u
njima pobuditi zanimanje za prirodoslovlje. Prirodoslovno je istraživanje
usko vezano uz proces, pa - smatram - prirodoslovlje moramo sagledati u
njegovom povijesnom, ekonomskom, političkom i društvenom okruženju da
bismo ga mogli razumjeti. "³
³Chris Boyle, 1996.
"Artefacts and Activities: A new challenge for science Centres" (Osvrt na
konferenciju ECSITE 1995. )
"4 FIZIKE" U TEHNIČKOM MUZEJU U ZAGREBU
Poznavajući osnovno obilježje čovjeka koje
zapažamo već kod male djece, kad počnu govoriti "Sam ću!", krenuli smo u
postavljanje izložbe "4 FIZIKE".
Izložba se temelji na stjecanju osobnog
iskustva i poticanju intuitivnog oblika mišljenja, te operativne primjene
fizikalnih zakona. Stoga je zamišljena kao mjesto (prostor) gdje su
postavljeni uređaji za interaktivne eksperimente oblika "izvedi sam" tj.
posebno osmišljene sprave kojima mogu rukovati posjetioci bez ikakvog
predznanja. Sprave koje same za sebe ne govore mnogo, a počinju biti
zanimljive tek kad ih posjetitelj upotrijebi - izazove eksperiment. Tu
dakle svatko može sam izvoditi pokuse, ponavljati ih, mijenjati parametre
i stvarati vlastito iskustvo o pojavama u Prirodi.
Takvim se izlošcima omogućuje neformalno
učenje, stjecanje znanja, vještina i pozitivnih stavova prema fizici i
prirodoslovlju. Kroz pokuse se otkriva, istražuje i provjerava. Autori
izložbe žele da to bude "mjesto gdje se mnogo toga može činiti, iznenada
otkriti, i ostati zbunjen objašnjenjem." To je mjesto za posjete učeničkih
skupina, i obiteljske posjete građana svih uzrasta. Tu svi mogu učiti tako
da sami odaberu opseg i brzinu učenja. Tu mogu zadovoljiti svoju
znatiželju, i upotrijebiti sva svoja čula da bi postavili pitanja, dobili
odgovor na njih, te da bi drugima pokazali i objasnili što su
naučili.
Fizika opisuje one vidove prirode koji su
dostupni njenim metodama. Ti opisi, međutim, koliko god bili točni, i
sažeti, a za fizičare čak i "elegantni", ljudima bez višegodišnjeg
školovanja u tom području ne moraju odmah biti jasni. Jer razumijevanje
fizikalnih opisa povezano je s teškoćama izdvajanja pojedine pojave iz
povezane prirodne cjeline. Zato izvodimo pokuse. Pokus nam omogućuje da
fizikalnu pojavu izlučimo, ogolimo i pomno je promatramo.
Na ovoj izložbi postavljena su svojevrsna
"radna mjesta" za izvođenje pokusa, s uređajima koji su osmišljeni da u
međudjelovanju s izvođačem otkriju neke osnovne pojmove iz mehanike,
topline, elektromagnetizma i optike. Zato su posjetitelji pozvani, da
izložbu ne razgledaju, jer bi im se pukim promatranjem izložaka sve činilo
besmislenim, nego da izloške diraju rukama, da ih pokrenu i izvedu pokuse,
a tek onda da promatraju učinke fizikalnih pojava i pročitaju priložena
tumačenja. Ukratko. Ovo je izložba na kojoj se svašta može dogoditi i
dogodit će se svašta ako posjetitelji izloške pokrenu jer oni mahom nisu
za razgledanje, oni kriju u sebi fizikalne pojave, a svaka pojava je
događaj koji sami možete potaknuti.
Gotovo svi izloženi
uređaji izrađeni su u radionici jedinog proizvođača učila u Hrvatskoj -
u poduzeću
. Bez njihove pomoći teško bi uspjeli izraditi sve
što je zamišljeno, stoga smo zahvalni gospodinu
Ljudevitu
Horvatu
za suradnju na izradi izložaka.
Autori
izložbe su Hrvoje Mesić i dr. Nenad Raos koji je napisao i
katalog.
Možda će se netko
pitati zašto o fizici piše kemičar. No odgovor je jednostavan. Zato jer on
to zna dobro napisati. Ovom izložbom i katalogom posjetitelji su bili
pozvani da o fizici nauče više nego što su možda željeli znati.
O INTERAKTIVNOM IZLAGANJU
U kojem slučaju treba primijeniti
interaktivne izloške? Odgovor na ovo pitanje čini se prilično logičan ako
pogledamo što se želi izložiti. Građa koja se istražuje, čuva i izlaže u
muzejima i galerijama obuhvaća predmete (artefakte) dragocjene kulturne
baštine i to baštine čija je vrijednost utjelovljena u samim predmetima.
Takvi se predmeti konzerviraju, čuvaju i izlažu s punom zaštitom od bilo
kojeg oštećivanja u klasičnoj muzeološkoj prezentaciji. Zato ih promatramo
pod staklom, u vitrinama i sa udaljenosti.
"Kada je 1891. Metropolitan muzej prvi put otvorio
nedjeljni termin posjeta kako bi ga mogli ophodit i zaposleni ljudi
(odnosno radnička klasa), djelatnici muzeja bili su zaprepašteni: mnogi su
posjetitelji slobodno dodirivali izložena umjetnička djela. Neki su
grebanjem pokušavali otkriti više o određenom objektu, a neki su pak
pokušavali odnijeti izloške svojim kućama. Tako je započeo proces
obuzdavanja - discipliniranja publike, odnosno podučavanje publike o
pravilima ponašanja, što nas je dovelo u situaciju koju danas
prepoznajemo, a svodi se otprilike na: "Ne diraj', "Ne pričaj, samo gledaj
i idi dalje". Nema sumnje da su kreiranjem takvih pravila muzejski
djelatnici uspjeli sačuvati umjetnička djela."
Manuela Vladić Maštruko, 2001. "Pogled iz prakse", Art magazin
Kontura, 67/68 (114) 2001
No čovječanstvo baštini i one kulturne
vrijednote koje smo naslijedili u obliku otkrivenih prirodnih zakona,
načela i tehnoloških postupaka.
I upravo teškoće
kod izlaganja pojedinih zakonitosti, načela i postupaka traže drugačiji
pristup. Postavlja se, naime, pitanje kako izložiti prirodne zakone.
Naravno da se u posredovanju tog nasljeđa služimo grafičkim, likovnim i
drugim vizualnim medijima ali ništa ne može nadomjestiti interaktivno
izlaganje. Tu nam treba poseban pribor koji će posjetitelju omogućiti da
na mjestu izlaganja subjektivno doživi neki prirodni zakon ili tehnološki
postupak. Tada izložak ima vrijednost tek kao osobito komunikološko
sredstvo za proizvodnju događaja koji želimo iskusiti. Spomenimo za
primjer samo neke kod nas viđene interaktivne izloške: U Muzeju za
umjetnost i obrt u Zagrebu čuvaju se, između ostalog, brončana crkvena
zvona od kojih su neka obješena tako da posjetitelji sami smiju zvoniti
potežući uže. Očito je da bi nam pukim promatranjem izloženih zvona bio
uskraćen taj osebujan doživljaj. Drugi je primjer sa numizmatičke izložbe
hrvatske novčarske baštine održane u listopadu 1998. povodom Svjetskog
dana štednje. Tada su posjetitelji odmjerenim udarcem čekića mogli sami
sebi otkovati novčić iz bakarne pločice jer im je na raspolaganju bio
pribor za kovanje novca - željezni kalup, čekić i nakovanj. Na nedavnoj
izložbi "10 kemijskih pokusa" u Tehničkom muzeju u Zagrebu bio je
postavljen izložak koji se sastojao od niza bočica prekrivenih gazom.
Svaku od njih posjetitelji su mogli mirisati i udahnuti ugodne i neugodne
mirise različitih kemijskih spojeva.
I baš zato što se ne izlažu, u muzeološkom
smislu, vrijedni predmeti, interaktivni postav nije isto što i izložba za
razgledavanje. Interaktivna izložba je prije svega svojevrsnim namjerama
prilagođena rekonstrukcija događaja. Takva izložba se, dakle, ne može
zadovoljiti pukim iznošenjem sadržaja, nego zahtijeva osmišljenu
koncepciju rada s eksponatima i uređajima koja će posjetitelja dovesti u
situaciju otkrivanja novih spoznaja. Na interaktivnoj izložbi se ne docira
i ne nabraja nego organizira otkrivanje novih uvida. Tehnologiju svakog
izloška treba unaprijed pripremiti, smisliti što će se i kako izložiti.
Jedna od svrha dobre interaktivne izložbe je da "začudi", da dovede u
pitanje ili bar poljulja uvjerenje u čvrstoću temelja na kojima počiva
predodžba o svijetu i da tako potakne na provjeru. Taj put ponovnog
oblikovanja vlastite slike svijeta, put je mišljenja kojim je jedino
moguće doći do iskustva o predmetu izlaganja.
Tako i izložba "4
fizike" ne počinje od tvrdnji nego od pitanja. Njeno ishodište nije u
dovršenosti fizikalnih zakona nego u upitnosti i znatiželji. Učenje koje
polazi od dovršenog i gotovog u stvari daje odgovore na ono što nitko od
posjetitelja nije pitao. Stoga je prvi korak u postavljanju izložbe
otkrivanje pitanja. U svijesti posjetitelja ta pobuda na mišljenje je
pretpostavka traganja za odgovorom.
No ništa se ne može "protumačiti" onome koga
ne zanima predmet tumačenja. Njega je moguće pokrenuti jedino suoćenjem s
činjenicom koja zbunjuje i prisiljava ga da se odredi prema onom što ga
uznemirava. Ta potreba da se slika svijeta reorganizira, da se posumnja u
uhodani tok stvari kao u pravi i jedini, polazište je mišljenja bez kojeg
je trud izlagača bezizgledan. Svakodnevno mišljenje podliježe iluziji da
je ono što na izložbi može biti zanimljivo sam njen sadržaj. Međutim ono
što neku građu posjetiteljima čini zanimljivom ili dosadnom, je prije
svega način na koji se izlaže. Bit izlagačkog čina kao i sama njegova
vrijednost ne može se izvesti iz institucije koja organizira izložbu niti
iz vrijednosti koju pridajemo sadržaju izlaganja, nego tek iz autentične
realizacije same izložbe.
U velikim svjetskim gradovima postoje
posebna središta (science centers) s mnogo ovakvih međudjelujućih
(interaktivnih ili hands-on) izložaka, no u Hrvatskoj je ovo pionirski
pothvat. Izbor pokusa bio je velikim dijelom uvjetovan raspoloživim
novcem, i mnoge neostvarene zamisli ostale su u pričuvi za neka bolja
vremena. Iako su kod nas općenito ljudi više skloni društvenim
disciplinama, možda se u Zagrebu ostvari projekt o stalnom postavu ovakvih
prirodoslovnih
izložaka.